środa, 5 grudnia 2012

Sztuczne Fiołki, Sroka i koty

Tym razem wpis lekki - trochę appropriation art. Zacznę od końca: Sztuczne Fiołki, Dorota Sroka, fotografia (autor nieznany). Właśnie piszę nieco spóźnioną recenzję z wystawy Fontanna. Niezwykła lepkość gliny w Muzeum rzeźby Współczesnej w Orońsku (kurator Leszek Golec). I tak przy okazji prac Kamila Kuskowskiego i Jerzego Kosałki, będących parafrazą Duchampa oczywiście, przypomniały mi się Sztuczne Fiołki i obraz Doroty Sroki oraz genialna fotografia nieznanego autora. Ta z kolei przypomina mi genialną fotografię Agnes Geoffrey.

Typowa dla postmodernizmu, o dadaistycznej genezie i popkulturowych powinowactwach, siostra found footage, krewna pop artu... appropriation art. (Nie lubię tego terminu, kolejny anglojęzyczny neologizm w polskiej historii sztuki, która jakoś nie radzi sobie z pojęciami.)

Sztuczne Fiołki były niedawno nominowane do paszportów Polityki w kategorii Sztuki Wizualne. Podejrzewam o to jedną z jurorek - Izę Kowalczyk, ale pewności nie mam, cicho sza...  Sztuczne Fiołki pojawiły się na facebooku i w jego obrębie funkcjonują, można je uznać za rodzaj sztuki internetowej, sztuki hurtowego tworzenia memów, robienia sobie żartów pomieszanych z konstruktywną krytyką i komentarzem społecznym przy pomocy dzieł sztuki. Profanacja o tyle o ile profanacją był dadaizm. Facebook skasował Sztuczne Fiołki uznając je za niezgodne z regulaminem, ale one momentalnie wykiełkowały od nowa.

Fiołki podają na szczęście autorów, których obrazy przetwarzają, ale osoby, które gdzieś zamieszczają te przetworzone przez nich, już niekoniecznie - piszą tak jakby to Fiołki namalowały XIX-wieczny pejzaż albo jakby to Fiołki namalowały obraz Malewicza. I tak to idzie dalej w świat - ze zmienionym autorem. To jak uznać za autora cytatu osobę, która go przytacza. Smutny proces. Śmierć autora. Piractwo i plagiat są błahe póki to nie my jesteśmy ich ofiarą, póki to nie naszą twórczość ktoś przypisuje komu innemu.



Sztuczne Fiołki: obraz Doroty Sroki


Dorota Sroka 


  fotograf nieznany

Agnes Geoffray, Night, 2005
 

 Marcel Duchamp jako Robert Mutt, Fontanna, 1917 


widok wystawy Fontanna w CRP w Orońsku: Jerzy Kosałka, Fontanna z cyklu Pardon Marcel, 1997
(fot. Łukasz Żywulski)


 
widok wystawy Fontanna w CRP w Orońsku: Kamil Kuskowski, Fontanna, 2008 (fot. Łukasz Żywulski)

I jeszcze trochę Fiołków animalistycznych:

 Sztuczne Fiołki: Edwin Henry Landseer (1802-1873) - malarz brytyjski



Sztuczne Fiołki: Richard de Fournival, "Bestiaire d’Amour", Lotaryngia (północno-wschodnia Francja) XIV wiek [źródło: http://discardingimages.tumblr.com/ ]
 


Sztuczne Fiołki: Artur Grottger (1837-1867)
{Uwaga! Ten obrazek wcale niczego nie promuje!}

Sztuczne Fiołki: Vincent van Gogh, Kruki nad łanem zboża

 Sztuczne Fiołki: Mary Cassatt (1844-1926)

Sztuczne Fiołki: Edgar Degas 

 Alexandre-François Desportes (1661-1743)

 Camille Corot (1796-1875) – francuski malarz, przedstawiciel kierunku realistycznego. {Jeden z tych malarzy, których kunszt można docenić jedynie na żywo}

Sztuczne Fiołki: Edwin Henry Landseer (1802‑1873)

Sztuczne Fiołki: Pieter Bruegel (Starszy) (1525-1569)
{Uwaga! To, co się wydaje może być tego, co jest, odwrotnością!}

 
źródło: https://www.facebook.com/SztuczneFiolki


I na zakończenie:


 Sztuczne Fiołki: Kazimierz Malewicz (1879-1935) – rosyjski malarz i teoretyk sztuki.
---
Wszystkie teksty opublikowane na blogu Nie-zła sztuka objęte są prawem autorskim na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska. Cytując teksty z niniejszego blogu, musisz podać imię i nazwisko autorki oraz nazwę i adres blogu.

---

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz