Drodzy Czytelnicy, jeżeli chcecie czegoś więcej niż tylko czytać o zwierzętach w sztuce, wybierzcie się do Muzeum Rzeźby Współczesnej w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku na "Ecce Animalia". To druga kuratorowana przeze mnie wystawa związana ze zwierzętami po "ZWIERZEniach" w toruńskiej Wozowni. Zapraszam serdecznie 8 marca (sobota) o godzinie 14.00. Oby było tak ciepło i słonecznie jak dziś, bo w Orońsku jest też bardzo przyjemny Park Rzeźby. Z resztą dwie z rzeźb w ramach wystawy "Ecce Animalia" będą w plenerze.
Ecce Animalia
Muzeum Rzeźby Współczesnej, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku8 marca – 15 czerwca 2014
wernisaż: 8 marca, godz. 14.00
Międzynarodowa, zbiorowa wystawa
poświęcona zwierzęcej podmiotowości i indywidualności oraz relacjom
między ludźmi a zwierzętami.
Zwierzę funkcjonowało w sztuce zawsze,
już od prehistorycznych malowideł naskalnych oraz rytów na kłach i
rogach. Jest więc jednym z pierwszych tematów w historii sztuki. W
późniejszych epokach występowało w obrębie tradycyjnej ikonografii jako
symbol, atrybut, dekoracja, element krajobrazu, w martwych naturach,
scenach polowań, rzadko jednak samo w sobie lub ze względu na siebie.
Obecnie mówi się o tzw. zwrocie
zwierzęcym w sztuce – a także szerzej, w kulturze i społeczeństwie –
niekiedy wiązanym z pojęciem posthumanizmu. Można zaobserwować nowe
podejście do zwierząt w sztuce, zapoczątkowane w latach 60. i 70. XX w.
przejawiające się zainteresowaniem zwierzętami raczej jako istotami
żywymi niż symbolami, większą ilością wizerunków zwierząt oraz nowymi
formami ich obecności w sztuce. Artyści coraz częściej podejmują nową
problematykę związaną ze zwierzęcą podmiotowością i indywidualnością
oraz złożonością stosunków pomiędzy ludźmi a pozostałymi gatunkami
zwierząt. Sztuka staje się częścią dyskursu animal studies, w
tym krytycznej analizy dotychczasowego, tradycyjnego podejścia do
zwierząt, zarówno w samej sztuce, jak i w problematyce pozaartystycznej.
Dorota Łagodzka
Wystawie towarzyszy międzynarodowa konferencja naukowa Zwierzęta i ich ludzie. Zmierzch antropocentrycznego paradygmatu?,
organizowana przez Instytut Badań Literackich PAN, która odbędzie się w
Warszawie w dniach 12-14 marca 2014. Konferencja pod patronatem Animals & Society Institute, Minding
Animals International oraz Institute for Critical Animal Studies. Więcej na Animal Studies PL: http://animalstudies.ibl.waw.pl/pl/o-projekcie/konferencje/miedzynarodowa-konferencja-zwierzeta-i-ich-ludzie
Podczas otwarcia wystawy Artur Malewski wykona performance.
kuratorzy: Dorota Łagodzka i Leszek Golec
współpraca: Anna Barcz, IBL PAN
Artyści:
Magdalena Abakanowicz, Steve Baker,
Basia Bańda, Kuba Bąkowski, Jan Antoni Biernacki, Mary Britton Clouse,
Cheto Castellano, Beata Czapska, Tatiana Czekalska & Leszek Golec,
Józef Gott, Wiktor Górka, Justyna Górowska, Małgorzata Gurowska, Kathy
High, Antoni Kenar, Piotr Kurka, Czesław Makowski, Artur Malewski,
Jarosław Modzelewski, Stanisław Kazimierz Ostrowski, Antoni Janusz
Pastwa, Adam Procki, Józef Robakowski, Zygmunt Rytka, Filip Sadowski,
Angela Singer, Tomasz Skórka, Andrzej Szarek, Marek Targoński, Tomasz
Tatarczyk, Jerzy Truszkowski
Ecce Animalia
8th March – 15th June 2014
opening: 8th March, 2 PM
Ecce animalia is an
international exhibition focusing on animal subjectivity and
individuality as well as the relationships between people and animals.
Animals have functioned in human
image-making since prehistoric rock paintings and the earliest carvings
on tusks and antlers. That is why they are one of the first subjects in
the history of art. In later epochs animals appeared within traditional
iconography as symbols, attributes, decorations, landscape elements, in
hunting scenes and in still-life paintings. Rarely did they appear
because of their importance or for their own sake.
More recently art has undergone a
so-called animal turn – and also, more broadly, in culture and society –
sometimes related to the notion of posthumanism. A new approach to
animals in art which began in the 1960s and 1970s manifested a growing
interest in animals as living creatures rather than symbols, a greater
number of animal images, and new ways of presenting animals. Artists now
engage with issues connected with animal subjectivity, individuality
and the complexity of relations between people and other animals. Art
participates in the animal studies discourse and – as a part of it –
critical analyses of the traditional approach to animals in art, as well
as in non-artistic issues.
Dorota Łagodzka
The exhibition is accompanied by international academic conference entitled Animals and Their People. The Fall of the Anthropocentric Paradigm? organized by the Institute for Literary Research of the Polish Academy of Sciences will be held in Warsaw on 12-14 March 2014. Conference with
the patronage of Animals & Society Institute, Minding Animals
International and the Institute for Critical Animal Studies. More at Animal Studies PL: http://animalstudies.ibl.waw.pl/uk/about-the-project/conferences/international-conference-animals-and-their-people
During the opening of the exhibition there will be a performance by Artur Malewski.
curated by Dorota Łagodzka and Leszek Golec
cooperation: Anna Barcz, IBL PAN
Artists:
Magdalena Abakanowicz, Steve Baker,
Basia Bańda, Kuba Bąkowski, Jan Antoni Biernacki, Mary Britton Clouse,
Cheto Castellano, Beata Czapska, Tatiana Czekalska & Leszek Golec,
Józef Gott, Wiktor Górka, Justyna Górowska, Małgorzata Gurowska, Kathy
High, Antoni Kenar, Piotr Kurka, Czesław Makowski, Artur Malewski,
Jarosław Modzelewski, Stanisław Kazimierz Ostrowski, Janusz Antoni
Pastwa, Adam Procki, Józef Robakowski, Zygmunt Rytka, Filip Sadowski,
Angela Singer, Tomasz Skórka, Andrzej Szarek, Marek Targoński, Tomasz
Tatarczyk, Jerzy Truszkowski