Artmix nr 33(23) „Rzeczy"
Izabela Kowalczyk, Dorota Łagodzka
Anna Batko, Mydło - między przedmiotem, a podmiotem. Konstruowanie biografii rzeczy
Katarzyna Pabijanek, Ich wnętrza
Bartosz Buszkiewicz, Funkcja: fetysz
Karolina Majewska, Świat z rzeczy. Wystawy/instalacje Goshki Macugi
Aleksandra Jaraszkiewicz, Linia, gest, ciało. Splątanie nicią
Dorota Łagodzka, Człowiek wśród rzeczy. O obrazach Emilii Żakiety
Zuzanna Janin, SOLARIS. Nie minął czas okrutnych cudów. O nienarracyjności języka sztuki (fragment dysertacji doktorskiej)
Za granicą sztuki - o związkach rzeczy, sztuki i emigracji rozmawiają Hubert Bilewicz, Dorota Grubba-Thiede i Monika Popow
Katarzyna Pabijanek, Ich wnętrza
Bartosz Buszkiewicz, Funkcja: fetysz
Karolina Majewska, Świat z rzeczy. Wystawy/instalacje Goshki Macugi
Aleksandra Jaraszkiewicz, Linia, gest, ciało. Splątanie nicią
Dorota Łagodzka, Człowiek wśród rzeczy. O obrazach Emilii Żakiety
Zuzanna Janin, SOLARIS. Nie minął czas okrutnych cudów. O nienarracyjności języka sztuki (fragment dysertacji doktorskiej)
Za granicą sztuki - o związkach rzeczy, sztuki i emigracji rozmawiają Hubert Bilewicz, Dorota Grubba-Thiede i Monika Popow
Ukazały się już trzy numery „Artmixa", których problematyka wiązała się z
posthumanizmem - najwcześniejszy skupiał się na antygatunkowizmie,
który wpisuje się w nurt animal studies, kolejny numer dotyczył
szerszej problematyki posthumanizmu przyrodniczego, późniejszy natomiast
traktował o cyborgach, wpisując się tym samym w posthumanizm
technologiczny. Posthumanizm w swych szerokich zainteresowaniach
nie-ludzkimi bytami uwzględnia także rzeczy, które, wbrew pozorom, wcale
nie są bierne, lecz mają znaczący wpływ na życie ludzi i (innych)
zwierząt. Rzeczy, na co wskazują tacy badacze jak Arjun Appadurai,
posiadają swoje biografie, które łączą się z biografiami ludzi, uwikłane
są też w życie społeczne. Słowo rzecz oznacza przedmiot, coś
namacalnego i konkretnego, ale jest też pojęciem ogólnym, abstrakcyjnym
oznaczającym po prostu coś, sprawę, ideę, problem. Rzeczą - obiektem
zazwyczaj jest też dzieło sztuki, zaś w historii awangardy zwyczajny
przedmiot wyniesiony został do rangi dzieła, jak miało to miejsce, m.in.
w przypadku ready mades. Również współczesna sztuka wykorzystuje rzeczy w bardzo dosłowny sposób, ukazując m.in. ich znaczenie w życiu społecznym.
W tym numerze Anna Batko, wychodząc od pracy Mirosława Bałki Mydlany Korytarz, prezentuje nam kłopotliwą semiotykę mydła naznaczonego skojarzeniami z Zagładą.
Katarzyna Pabijanek analizuje związki płci z przestrzenią domu i
przedmiotami, które ją wypełniają, pisząc o dwóch projektach Miry Schor:
niedawnej wystawie A ‘Womanhouse' or a Roaming House?, "A Room of One's Own" Today w nowojorskiej galerii A.I.R. w kontekście przełomowej wystawy sztuki feministycznej Womanhouse zorganizowanej przez Miriam Schapiro i Judy Chicago w 1972 roku.
Problem funkcjonowania rzeczy w sferze seksualności podejmuje Bartosz Buszkiewicz zastanawiając się nad fetyszem w fotografiach Michała Sosny jako obszarem budowania seksualnej tożsamości i wolności.
Problem funkcjonowania rzeczy w sferze seksualności podejmuje Bartosz Buszkiewicz zastanawiając się nad fetyszem w fotografiach Michała Sosny jako obszarem budowania seksualnej tożsamości i wolności.
Status rzeczy w artystycznych praktykach Goshki Macugi na przykładzie jej wystaw-instalacji When Was Modernism? i The Nature of The Beast
analizuje Karolina Majewska, wskazując m. in. na zmianę funkcji i
znaczenia przedmiotów poprzez zmianę kontekstu ich funkcjonowania.
Aleksandra Jaraszkiewicz opisując wystawę Dla każdego gestu inny aktor
w Galerii Art Stations w Poznaniu ujawnia relacje pomiędzy rzeczą (w
tym przypadku - nicią) a linią - bytem niematerialnym, lecz powoływanym
do życia za pośrednictwem materii oraz ciałem.
O rzeczach i ich sile sprawczej w obrazach Emilii Żakiety, laureatki
nagrody „Artmixa" na Ogólnopolskim Przeglądzie Malarstwa Młodych
„Promocje" 2011 w Galerii Sztuki w Legnicy pisze Dorota Łagodzka.
Publikujemy także fragment dysertacji doktorskiej Zuzanny Janin, która w
autokomentarzu na temat swoich prac z serii PASYGRAFIA SOLARIS pisze o
znaczeniach rzeczy użytych w tych pracach, wskazując na nienarracyjność
języka sztuki.
Na zakończenie prezentujemy rozmowę Moniki Popow z Hubertem Bilewiczem i
Dorotą Grubbą-Thiede o związkach sztuki, rzeczy i emigracji. Tym samym
wywiad ten odsyła także do poprzedniego numeru „Artmixa", którego hasłem
przewodnim były migracje.
Zapraszamy do lektury!
Dorota Łagodzka i Izabela Kowalczyk
Dobrej prasy branżowej jest niestety coraz mniej, ale Artmix wciąż na poziomie - i to cieszy ;)
OdpowiedzUsuń