Do 10 lutego 2020 można zgłaszać swój udział w V Triennale Malarstwa Animalis. Konkurs na obraz o tematyce zwierzęcej, w którego jury zasiądę po raz drugi. Konkurs organizowany jest od 2008 roku, a każdej edycji towarzyszy wystawa pokonkursowa i katalog. Nagroda Grand Prix wynosi 10 tys. zł, druga nagroda 5 tys. zł, a trzecia 2,5 tys. zł. Ponadto przyznawane są wyróżnienia.
W 2017 roku II nagrodę za obraz Świnia" na Triennale Animalis otrzymał Karol Palczak, który w 2018 zdobył Grand Prix Krakowskiego Salonu Sztuki, a w minionym roku Grand Prix Bielskiej Jesieni, najważniejszego malarskiego konkursu w Polsce. Jego obraz był zresztą jednym z tych, o które zawalczyłam, ponieważ uważałam za jedne z najlepszych, mimo iż większość członków jury początkowo nie podzielała mojego zdania. Zawalczyłam wtedy także o drugi świński obraz - Moniki Iwanowskiej "Winia", który podobnie jak "Świnia" Palczaka o mały włos nie przeszedłbyy selekcji prac na wystawę, a tym samym nie miałby szans na nagrodę. Palczak mieszka w niewielkiej wsi Krzywcza i podobnie jak Daniel Rycharski tworzy sztukę, która opowiada o wsi. Co ciekawe Rycharski również jest artystą, którego dostrzegłam w tłumie twórców stosunkowo wcześnie, kiedy w 2012 roku pokazałam jego prace w toruńskiej galerii Wozownia, a kilka lat później wypłynął on na szerokie wody, stając się jednym z najbardziej znanych polskich artystów swojego pokolenia. Stwierdziłam więc, że będę na przyszłość będę ufać swojemu oku, nawet, gdy inni nie podzielają moich zachywtów. Inna sprawa, że tematyka świńska ma u mnie fory ;)
Monika Iwanowska, Winia, olej na płótnie, złoto 23 karaty 24x18 cm, 2016 r.
Wystawa Karola Palczaka "Dym" obywa się obecnie w Galerii Promocyjnej w Staromiejskim Domu Kultury w Warszawie. Warto się na nią wybrać, mimo iż zwierząt na niej niewiele, większość to obrazy przedstawiające różne ujęcia dymiącego ogniska i postaci ludzkich, ale też rozłamany pień starej wierzby z żarem w środku, prawdopodobnie po uderzeniu pioruna. Zatytułowany jest metforycznie "Słodka Pani" - wierzba, burza, wiosna?
Wracając do zwierząt, oprócz "Świni" w dorobku artysty znajdują się jeszcze dwa zwierzęcy obrazy. W tym prezedstawiajacym sarnę, podobnie jak w "Świni" świetlista postać zwierzęca wyłania się z nieokreslonej ciemnej przestrzeni tła. Na sarnie widoczny jest jednak odcisk ludzkiej dłoni. Obraz zatytułowany jest "Przekleństwo II". Sarna patrzy prosto w wprost na widza oczami błyszczacymi w taki spoósb, jakby odbijał się w nich blask flesza lub świateł samochodu. Być może sarna na drodze jest przekleństwem kierowców lub raczej człowiek wraz ze swoimi ruchomymi maszynami i drogami jest przekleństwem dzikich zwierzktóre masowo giną na drgach i zazwyczaj umierają w męczarniach, gdyż odpowiedzialny za eutanazję (na leczenie nie ma co liczyć) na danym terenie weterynarz nie dojeżdża szybko, jeśli w ogóle.
Trzeci zwierzęcy obraz Palczaka ukazuje czarny pyszczek owcy w ujęciu trzy czwarte, która patrzy na widza. Został on ukazany na tle innych owiec, które szczelnie wypełniają całe pole obrazowe. W tle po lewej widać oko innej owcy. Dzięki ciasnej przestrzeni w obrazie, widz może odnieść wrażenie, że znajduje się w stadzie owiec. Dla tego gatunku zbicie się w stado daje poczucie bezpieczeństwa, w człowieku wywołuje raczej wrażenia klaustrofobiczne. Owce z obrazu mają w uszach plastikowe kolczyki z numerami - oznaczenia z hodowli, które przypominają, że polska wieś nie jest już wolna od uprzemysłowienia hodowli zwierząt. Krowy pasące się na zielonej trawie, które tak często można było ogladać z okien samochodu lub pociagu, odchodzą do historii. Zwierzeta coraz często zostają ukryte w budynkach przemysłowych obór i chlewni.
Karol Palczak, Słodka Pani, olej/metal/deska, 50 X 48 cm, 2019, Krzywcza
Wracając do zwierząt, oprócz "Świni" w dorobku artysty znajdują się jeszcze dwa zwierzęcy obrazy. W tym prezedstawiajacym sarnę, podobnie jak w "Świni" świetlista postać zwierzęca wyłania się z nieokreslonej ciemnej przestrzeni tła. Na sarnie widoczny jest jednak odcisk ludzkiej dłoni. Obraz zatytułowany jest "Przekleństwo II". Sarna patrzy prosto w wprost na widza oczami błyszczacymi w taki spoósb, jakby odbijał się w nich blask flesza lub świateł samochodu. Być może sarna na drodze jest przekleństwem kierowców lub raczej człowiek wraz ze swoimi ruchomymi maszynami i drogami jest przekleństwem dzikich zwierzktóre masowo giną na drgach i zazwyczaj umierają w męczarniach, gdyż odpowiedzialny za eutanazję (na leczenie nie ma co liczyć) na danym terenie weterynarz nie dojeżdża szybko, jeśli w ogóle.
Karol Palczak, Przekleństwo II, olej na desce, 22 X 27 cm, 2016, Krzywcza
Karol Palczak, bez tytułu, olej na desce, 18 X 12 cm, 2016, Krzywcza
Palczak ukazuje wiejską cozienność, krajobraz wsi w jego dalekim od idyllicznego pięknie, przyrodę z elementami nieurodziwej cywilizacji, takimi jak słupy i kable elektryczne lub stare budynki. Obrazy przedstawiają życie lokalnej społeczności - ludzi przy ognisku, podczas kapieli w przeręblu, prostytutkę przy pustej drodze. Zwierzęta hodowlane i dzikie są w naturalny sposób częścią tych krajobrazów, a może także tych społeczności. W książce Zoopolis" Sue Donalddson i Will Kymlicka proponują uznanie zwierząt za członków społeczności, które powinny mieść swoją autonomię, w tym na przykład prawo do ochrony terytorium przed ludzką cywilizacją(1). Nasze drogi przecinając lasy i łąki w brutalny sposób okupują zwierzęce terytoria.
Karol Palczak, Prostytutka, olej na płótnie, 70 X 70 cm, 2017, Krzywcza
Można pokusić się o interpretację twórczości Palczaka jako politycznej i krytycznej. Siłą rzeczy bowiem, pokazując prawdę o wsi, porusza problemy społeczne, tak jak na przykład w obrazie "Prostytutka". On sam jednak odżegnuje się od takich intencji. Stara się raczej pokazać piękno i spokój wsi jako alternatywy na głośnego i tłocznego miasta(2). Skutkiem tego są też inne niż w mieście gatunki zwierząt, które widnieją na jego pracach. Chętnie zobaczyłabym więcej obrazów tego artysty o tematyce zwierzęcej. Wiejskie otoczenie z pewnością ma potencjał do pokazania złożonych sytuacji wielu gatunków i ich relacji z ludźmi w banalnej codzienności, trochę smutnej, a jednak pięknej, przynajmniej na tych obrazach. Prawda, którą artysta stara się pokazać w swoim malarstwie, dotyczy także zwierzat.
O malarstwie Palczaka mówiłam w Informacjach Kulturalnych TVP Kultura 6.01.2019 (4:50-6:18 min.): https://vod.tvp.pl/video/informacje-kulturalne,06012020,45822386
O malarstwie Palczaka mówiłam w Informacjach Kulturalnych TVP Kultura 6.01.2019 (4:50-6:18 min.): https://vod.tvp.pl/video/informacje-kulturalne,06012020,45822386
Przypisy:
1. Wywiad Piotra Polichta z Karolem Palczakiem, Cultre.pl: https://culture.pl/pl/artykul/karol-palczak-jestem-prostym-chlopem-ze-wsi-wywiad (dostęp 6.01.2019)
2. Ibidem.
--- Wszystkie teksty opublikowane na blogu Nie-zła sztuka objęte są prawem autorskim na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska. Cytując teksty z niniejszego blogu, musisz podać imię i nazwisko autorki oraz nazwę i adres blogu. ---
7 komentarzy:
Pierwsza świnka cudowna :)
Mój bardzo bliski kumpel powiedział mi ostatnio że na pewno bardzo dobrze zrobię jak skorzystam z bardzo profesjonalnej firmy Odpluskwianie Warszawa .Ta firma jest niesamowita.
Bardzo spodobała mi się wystawa Pana Karola, muszę zobaczyć więcej dzieł w jego wykonaniu.
Genialna wystawa Karola ;)
Dużo ciekawych artykułów jest na tym blogu. Ten blog jest bardzo ciekawy.
Pożyczki ratalne online to długoterminowe pożyczki udzielane przez internet bez konieczności dostarczania zaświadczeń czy poręczeń. Dzięki uproszczonym warunkom aplikacji, można szybko i wygodnie złożyć wniosek o pożyczkę, bez konieczności wychodzenia z domu.
Jeśli potrzebujesz szybkiej gotówki, chwilówki z natychmiastowym przelewem online są idealnym rozwiązaniem. Dzięki uproszczonym warunkom aplikacji, otrzymanie pożyczki zajmuje zaledwie 15 minut. Wystarczy mieć przy sobie dowód osobisty i aktywne konto bankowe.
Prześlij komentarz