Typowa dla postmodernizmu, o dadaistycznej genezie i popkulturowych powinowactwach, siostra found footage, krewna pop artu... appropriation art. (Nie lubię tego terminu, kolejny anglojęzyczny neologizm w polskiej historii sztuki, która jakoś nie radzi sobie z pojęciami.)
Sztuczne Fiołki były niedawno nominowane do paszportów Polityki w kategorii Sztuki Wizualne. Podejrzewam o to jedną z jurorek - Izę Kowalczyk, ale pewności nie mam, cicho sza... Sztuczne Fiołki pojawiły się na facebooku i w jego obrębie funkcjonują, można je uznać za rodzaj sztuki internetowej, sztuki hurtowego tworzenia memów, robienia sobie żartów pomieszanych z konstruktywną krytyką i komentarzem społecznym przy pomocy dzieł sztuki. Profanacja o tyle o ile profanacją był dadaizm. Facebook skasował Sztuczne Fiołki uznając je za niezgodne z regulaminem, ale one momentalnie wykiełkowały od nowa.
Fiołki podają na szczęście autorów, których obrazy przetwarzają, ale osoby, które gdzieś zamieszczają te przetworzone przez nich, już niekoniecznie - piszą tak jakby to Fiołki namalowały XIX-wieczny pejzaż albo jakby to Fiołki namalowały obraz Malewicza. I tak to idzie dalej w świat - ze zmienionym autorem. To jak uznać za autora cytatu osobę, która go przytacza. Smutny proces. Śmierć autora. Piractwo i plagiat są błahe póki to nie my jesteśmy ich ofiarą, póki to nie naszą twórczość ktoś przypisuje komu innemu.
Sztuczne Fiołki: obraz Doroty Sroki
Dorota Sroka
Marcel Duchamp jako Robert Mutt, Fontanna, 1917
widok wystawy Fontanna w CRP w Orońsku: Jerzy Kosałka, Fontanna z cyklu Pardon Marcel, 1997
(fot. Łukasz Żywulski)
(fot. Łukasz Żywulski)
widok wystawy Fontanna w CRP w Orońsku: Kamil Kuskowski, Fontanna, 2008 (fot. Łukasz Żywulski)
I jeszcze trochę Fiołków animalistycznych:
Sztuczne Fiołki: Edwin Henry Landseer (1802-1873) - malarz brytyjski
Sztuczne Fiołki: Richard de Fournival, "Bestiaire d’Amour", Lotaryngia (północno-wschodnia Francja) XIV wiek [źródło: http:// discardingimages.tumblr.com / ]
Sztuczne Fiołki: Richard de Fournival, "Bestiaire d’Amour", Lotaryngia (północno-wschodnia Francja) XIV wiek [źródło: http://
Sztuczne Fiołki: Artur Grottger (1837-1867)
{Uwaga! Ten obrazek wcale niczego nie promuje!}
{Uwaga! Ten obrazek wcale niczego nie promuje!}
Sztuczne Fiołki: Vincent van Gogh, Kruki nad łanem zboża
Sztuczne Fiołki: Edgar Degas
Alexandre-François Desportes (1661-1743)
Camille Corot (1796-1875) – francuski malarz, przedstawiciel kierunku realistycznego. {Jeden z tych malarzy, których kunszt można docenić jedynie na żywo}
Camille Corot (1796-1875) – francuski malarz, przedstawiciel kierunku realistycznego. {Jeden z tych malarzy, których kunszt można docenić jedynie na żywo}
Sztuczne Fiołki: Edwin Henry Landseer (1802‑1873)
Sztuczne Fiołki: Pieter Bruegel (Starszy) (1525-1569)
{Uwaga! To, co się wydaje może być tego, co jest, odwrotnością!}
{Uwaga! To, co się wydaje może być tego, co jest, odwrotnością!}
źródło: https://www.facebook.com/SztuczneFiolki
I na zakończenie:
Sztuczne Fiołki: Kazimierz Malewicz (1879-1935) – rosyjski malarz i teoretyk sztuki.
---Wszystkie teksty opublikowane na blogu Nie-zła sztuka objęte są prawem autorskim na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska. Cytując teksty z niniejszego blogu, musisz podać imię i nazwisko autorki oraz nazwę i adres blogu.
---
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz